Grafiskais dizains

Grafiskais dizains ir mākslas veids. Vārds dizains jau liek domāt par to, ka tas ir kaut kas radošs. Vārds grafisks liek domāt par to, ka tas ir kaut kas moderns. Bet kas tad īsti tas ir? Visvienkāršāk sakot, tas ir saistīts ar datoriem. Tā darbus mēs redzam katru dienu – reklāmās, internetā, uz ielas utt. Mēs tikai parasti nedomājam par to kā tas ir radīts un kā to sauc. Būtībā ar dažādu datorprogrammu palīdzību tiek radīta tāds kā mākslas darbs. Protams, netiek radīta tāda māksla, kuru liktu Luvrā vai kādā citā prestižā mākslas galerijā, taču to var nosaukt par mākslas darbu. Tā radītājs tomēr ir ielicis savu radošo pieeju un izpaudies. Tas ir tāpat, kā vienkārši uz papīra kaut ko uzzīmēt, kā mēs bērnībā mēdzām darīt. Grafiskā dizaina darbus pārsvarā pasūta. Ir jāizveido kāds logo, reklāma, mājaslapa u.c. Kaut arī šis darbs ir radošs, tas ir saskaņā ar pasūtītāja vēlmēm un norādījumiem. Grafiskā dizaina pamatā ir vairāki svarīgi elementi – figūras, līnijas, krāsas, burti un, protams, tekstūra. Līnijas būtībā izmanto tam, lai sadalītu dažādas sadaļas, piemēram, mājaslapā. Mājaslapu izveidē vienmēr tiek piesaistīti kādi grafiskie dizaineri un lai mājaslapa būtu pārskatāmāka, ir nepieciešams dažādās sadaļas pārskatāmi sadalīt. Dažādas līnijas ir visvienkāršākais veids kā to izdarīt. Sadalījumu var panākt arī savādāk, protams. Ar krāsām, attēliem, tekstu vai pašu lapas izkārtojumu. Viss atkarīgs no pašas mājaslapas un izvēlēta stila. Līnijas jebkurā gadījumā padara reklāmu vai mājaslapu ļoti pārskatāmu, un ir saprotams, kur kaut kas viens beidzas un kaut kas cits sākas. Lasītājiem tās palīdz neapjukt un saprast teksta saturu tā, kā tas ir paredzēts. Savukārt figūras izmanto citam mērķim – lai aizpildītu doto laukumu. Figūras var būt visdažādākās, turklāt, tās veidojot var ļoti radoši izpausties. Bieži varam redzēt dažādas figūras logotipos, reklāmu bukletos, kā arī mājaslapās. Jo interesantāka figūra, jo vairāk uzmanības tā piesaistīs, kā arī paliks lasītāju atmiņā. Protams, ar figūrām var tikai aizpildīt tukšo vietu lapā, lai nepaliek vienkārši tukšums, taču ar tās palīdzību var piesaistīt vēlamo auditoriju. Krāsa ir pats būtiskākais elements, jo ne visi ar krāsu paleti prot strādāt pietiekami labā līmenī. Lai to darītu ir nepieciešama gan krāsu izjūta, gan gaumes sajūta. Ar krāsām var panākt ļoti daudz – pareiza izvēle var visu dizainu izcelt, savukārt nepareiza izvēle tieši pretēji – to padarīt nebaudāmu. Krāsas ir svarīgas arī katram konkrētajam mērķim. Piemēram, advokātu biroja mājaslapa dizainam noteikti neizvēlēsies koši rozā krāsu. Savukārt rotaļlietu veikala mājaslapai noteikti izvēlētā krāsa nebūs melna vai pelēka. Krāsai ir jābūt atbilstošai, turklāt arī krāsu gamma un salikums ir svarīgs. Tas arī ir viens no sarežģītākajiem posmiem – salikt kopā krāsas, kas labi izskatās un der kopā. Cilvēkiem ir dažāda krāsu izjūta – vieniem var šķist, ka krāsas kopā izskatās lieliski, taču citiem šāds salikums nepatiks. Protams, pasūtītāja domas šajā situācijā ir vissvarīgākās. Turklāt, datorā gatavojot šos dizainus krāsa var izskatīties nedaudz savādāka nekā tad, kad tipogrāfija būs šos bukletus izprintējusi. Tekstūra ir diezgan moderns risinājums, ko mēs tik bieži nesastopam. Parasti dažādi bukleti un reklāmlapiņas ir gludas, taču grafiskais dizains piedāvā arī šādas iespējas.